mandag 25. august 2008

Livet på Hald

Nå har jeg gått på Hald noen dager og jeg trives veldig godt! Har nå begynt å venne meg til å prate engelsk hele tiden, spisetidene og det å være rundt folk hele tiden. Jeg har aldri gått på internatskole før, så det er veldig spennende å bo sammen med så mange mennesker.

Dagen begynner med frokost klokken 08.00 og undervisning klokken 09.00. Vi har veldig mange gode forelesninger, så jeg gleder meg til hver skoledag! Undervisningen går ofte på engelsk, for vi har undervisning sammen med de internasjonale elevene, men det går bare bra! Det er veldig fint med så mange forskjellige nasjoner i samme klasserom, det gir mange forskjellige synspunkter og man ser ting fra nye perspektiver. Vi har lunch/middag klokka 13.00 og fortsetter med undervisning fra 14.00 til 16.00. Så har vi ikke noe obligatorisk opplegg før kveldsmat 17.30, og kveldsmat er jo strengt tatt ikke obligatorisk heller.. Bare på onsdager har vi obligatorisk opplegg på kveldene. Da har vi noe som heter Faith and Mind. Det er et opplegg som er bygd på alfakurs, så det er en liten innføring i kristendom. Etter undervisningen er vi delt opp i grupper der vi kan diskutere hva vi har hørt om. Ellers så har vi også en arbeidsoppgave i uken på en fast dag. Noen har washingduty, noen har kitchenduty og noen har ansvar for å låse på kveldene. Jeg har vasking, så hver mandag skal jeg vaske yttergangen og trappen opp til kontorene. Det tar ca 20 minutter i uka, så det er ikke en stor oppgave... Jeg liker vaskingen veldig godt, for jeg er veldig glad i bygningen her. Det er mye historie bak den, og deler av skolen er fra slutten av 1800 tallet og resten er fra begynnelsen av 1900 tallet. De som kjenner meg vet hvor glad jeg er i gamle hus og arkitektur, så denne skolen passer meg helt perfekt! Rokokko ornamenter, en dør fra 1600-tallet og håndmalte tapeter, det liker jeg!

På fritiden gjør vi mye forskjellig, jeg har vært i byen flere ganger, vært i Kristiansand en tur, vi spiller spill og jeg prøver å lære meg spansk. Thea har tatt med seg et spill som heter New Amigos! Det er et spill der vi norske lærer spansk og de spansktalende elevene lærer norsk. Vi har det mye moro med det spillet, og jeg lærer litt mer for hver dag. Ellers så prater vi mye med hverandre og blir bedre kjent. Det er så mange flotte mennesker her! Jeg har også begynt å lese på pensum, holder nå på med en bok om interkulturell kommunikasjon. Det er kjempe spennende!

3 kommentarer:

Therese sa...

Hei Kristine!
Jeg har skrevet dette til Thea også, men sånn for sikkerhets skyld skriver jeg det til deg også.
Jeg er altså Therese som var i Lima i fjor, kanskje du har lest litt på bloggen min? Jeg gjorde i alle fall det før jeg dro ut!

Jeg ble spurt om å komme i helga på info-opplegget med gamle studenter, men har flyttet til London, så jeg får det ikke til.
Så hvis dere har noen spørsmål, så svarer jeg mer enn gjerne på dem!
mailen min er thereselh@gmail.com

Hilsen fra Therese:)

Blog&notes sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Blog&notes sa...

Hei! Jeg heter Mixsy og jeg har kommet tilbake til Peru etter 3 år, jeg har bø i oslo og savner så mye den norske måte å leve på! Men Peru er også en fantastisk land!
Kanskje Hvis du vil gjerne ha kontakt med meg vi kan ha en litt prat en dag!
Hilsen
Mixsy