tirsdag 3. februar 2009

Jeg gleder meg til å bli mamma


Jeg har alltid hatt lyst til å bli mor, og det er egentlig noe jeg har gledet meg til lenge, men nå begynner det å gå opp for meg for en fin jobb det er. For det er absolutt en jobb, 24 timer i døgnet skal du passe på dette barnet. Sørge for at barnet har det bra, er ren, får nok mat og vann. I tillegg må man følge med på hvordan barnet utvikler seg, og lære det viktige ting som å prate, spise, gå og normal folkeskikk. Jeg beundrer virkelig jentene på senteret, de er virkelig flinke med barna sine. Selv om ungene ofte er litt skitne eller de ligger å skriker litt lenge for mora ikke hører babyen sin, så er de gode mødre. Alle er kjempe glade i sine barn, ingen av ungene mangler kjærlighet. Jentene på senteret er ikke bare mødre, de er også tenåringer. Som tenåring er man ofte i en litt ekstra sårbar posisjon. De sliter ofte med å «finne seg selv» og slike ting. I tillegg til dette holder disse jentene på med å bearbeide en vond fortid, noen er voldtatt, andre har ikke foreldre og noen er utsatt for mishandling. Det er ganske mye ting å bearbeide når man i tillegg skal passe på et barn og tilpasse seg rollen som mamma. Når en 13 år gammel jente klarer å takle alt dette, og likevel le og tulle, leke og ha det gøy, da tenker jeg at jeg skal klare helt fint å bli mamma og alle utfordringene det gir. Og selv om det er jobb med babyer/barn, så er det jo for det meste en koselig jobb som jeg gleder meg til!

Juan Carlos og jeg


Ikke det at jeg er begynt å planlegge noe enda... :)


Cielo, Juan Carlos og Miguel.

3 kommentarer:

Therese sa...

Oi, Cielo har blitt stooor! Så søt hun er nå:)

Hils masse til Gloria, si jeg tenker på henne og Cielo ofte! Og hils de andre jentene jeg kjenner, savner dem masse!

Alt bra ellers?

bestemor og bestefar sa...

Som familiens tenåringsmor vil jeg bare advare..!Det blir ikke mye fred å få med en baby i huset. Men om noen år blir det fint å bli oldemor! Vi gleder oss til å treffe deg om ikke lenge.Påske uten skiturer er midt i blinken for en gammel dame!Jungel er tingen!

Unknown sa...

Tankevekkende, sterkt innlegg. Takk for spennende lesning.
Hilsen mamma`n til Janne i Iquitos