onsdag 29. oktober 2008

første dag på senteret

I dag har Thea og jeg hatt vår første arbeidsdag. Vi skal jobbe fra 8.00 til 17.00 hver mandag, onsdag og fra 8.00 til 18.00 hver tirsdag og torsdag. Annen hver helg skal vi ha fri fredag og lørdag og de andre helgene har vi fri lørdag og søndag. Thea og jeg har ansvaret for at jentene gjør sine arbeidsoppgaver og at de jentene som går på skolen kommer tidsnok til timene. På mandager skal vi lære jentene aerobic og på onsdager skal vi lære dem engelsk og ha litt forgivning. Vi skal gi engelskundervisning til barnehagebarna, altså barn fra 3-5 år. Det blir spennende. Hver tirsdag og torsdag skal vi passe de fire eldste barna i to timer mens mødrene deres har forskjellige kurs. Jeg synes denne timeplanen høres veldig spennende ut, og jeg synes vi har fått mange flotte oppgaver. Gleder meg veldig til å komme ordentlig i gang og til å bli kjent med jentene.

Dagen i dag har blitt brukt til å bli bedre kjent med jentene, passing av barn, handling og vasking. På lørdag hadde senteret basar og fikk inn endel penger som vi i dag brukte på å handle inn masse mat. 14 jenter og 13 barn trenger veldig mye mat! Etter vi hadde vært å handlet hadde staben på senteret et velkomstmøte med oss voluntørene. Vi bestemte timeplanen vår og hvilke jenter vi har spesielt ansvar for. Siden det er 14 jenter har Thea og jeg fått 7 jenter hver som vi skal ha ekstra oppfølging med og vi skal passe på at våre jenter gjør sine oppgaver.
Da vi var å handlet kjøpte vi litt godterier til jentene siden vi hadde vår første dag på senteret. Vi samlet alle jentene og Janet, psykologen på senteret, presenterte oss ordentlig og fortalte litt om arbeidsopgavene våre. Etterpå lekte vi «Sheriff» og «fruktsalat». Jentene syntes det var fryktelig morsomt, jeg tror vi må gjøre det igjen. Så spiste vi godterier og pratet litt. Jentene er så flotte, jeg gleder meg virkelig til å bli bedre kjent med dem! Vi hadde en liten fotosession på slutten, det ble stor suksess. Jentene liker veldig godt at vi tar bilder av barna deres, og jeg liker veldig godt å ta bilder av barna, så det er en god match!



Gisella med Aimee, Gabriella med Milena og Esperanza med datteren sin


Det er så rart at disse 14, 15 og 16 åringene er mødre. De er jo så unge, bare barn selv. Jeg kunne hvertfall ikke ta vare på meg selv når jeg var 14, og langt mindre et barn i tillegg til meg selv. Av og til tar jeg meg selv i å tenke at barna bare er dukker, leketøy, men disse barna er faktisk små mennesker som trenger oppmersomhet hele døgnet. De er helt avhengig av moren sin. En dukke kan man legge fra seg når man blir lei, men babyen trenger sin mamma. Jentene kan bruke hverandre som avløsning, men babyene trenger sin egen mor mest.



Leidy med datteren Mercedes

Milena og jeg

Skjoenne Juan Carlos

3 kommentarer:

Anonym sa...

det var fint å høre at du trives!!
Det at du ikke kunne ta vare på deg selv som 14-åring kan jeg selvfølgelig skrive under på!!!!!!!!Ta nå vare på dere selv, og brenn dere ikke ut på alle oppgavene. Snakk med verandre om ting som går inn på dere.
Glad i deg,Kristine..
Pappa

bestemor og bestefar sa...

Det er så bra at du trives og har funnet deg til rette. Du kommer nok til å lære språket også. Men jeg har erfart at det tar sin tid. Du er ung og lærer lettere. Det er en viktig oppgave som du nå får gjøre. Vi ønsker deg Guds velsignelse!
Vi er stolt av deg og glad i deg!
Bestemor og bestefar

Therese sa...

Åh, er Marisol der enda? Hun har bodd der i evigheter jo. Stine og Silje, som var før meg og Hanna, kjenner også henne! Snakker Juan Carlos noe nå? Og Lady har fått unge. Utrolig mye som har skjedd siden jeg var der. Rart å tenke på.. Og jeg liker å se på bildene som du tar, så det passer også godt:)
Therese