tirsdag 14. oktober 2008

¡Hola!

Her på andre siden av jorden går det som det suser! Thea og jeg har nå begynt å reise med bussen til skolen alene. Det går forbausende bra, men mye på grunn av hjelpsomme peruanere på bussene. Ikke noe problem å komme av på rett stoppested når de er veldig villige til å vise oss hvor vi skal gå av. Vi vet hvilke busser vi må ta for å komme oss hit, men det er mye vanskeligere å finne ut hvor vi skal av. Jeg synes at husene her i Villa Maria er ganske like og jeg har ikke helt skjønt hvor paradero 4 er. Paradero 4 er mitt busstopp, men jeg har ofte vært med Thea hjem etter skolen for det er ingen hjemme hos meg når vi kommer hjem. Thea bor ved paradero 8, så det er et stykke fra hverandre. Når jeg skal hjem fra Thea tar jeg en motortaxi, en motorsykkeltaxi. Det er en motorsykkel som har et slags overbygg der det er plass til 2-3 personer. Veldig morsomt og veldig humpete!

Vi er begynt å bli bedre kjent her i Villa Maria og i Surco der skolen vår ligger. Forrige tirsdag var Thea, Elin og jeg på et supermarked i nærheten av skolen. Der fant vi PeruNachos. Tortillachips laget av lilla mais. Morsomt! De hadde en stygg grålilla farge, men smakte som helt vanlige tortillachips. Jeg er vanligvis ganske feig når det gjelder å smake på nye ting, men her har jeg sjelden noe valg. Som de fleste som kjenner meg vet, har jeg en liten angst mot utenlandske meieriprodukter, som melk, ost, yoghurt o.l. Første morgen i Peru fikk jeg rundstykke med ost på! Det smakte helt greit, og jeg kan ikke si at jeg ble dårlig av det. Har spist både ost og smør og drukket kakao. Men jeg har egentlig ikke så mye valg for jeg får ferdig påsmurt frokost og til middag er tallerkenen fyllt opp med allslags mat som jeg må spise opp. Men det gjør ingenting for alt jeg har fått til nå er godt! Begynner å bli litt lei av kylling, har fått det minst en gang daglig siden vi kom hit. Har aldri tenkt at kylling kunne lages på så mange forskjellige måter. Etter jeg har vært på markedet og sett hvordan kyllingene blir behandlet og oppbevart før de blir kjøpt, har jeg ikke har noe særlig lyst til å spise kylling heller... Kyllingene er heldigvis døde før de kommer til markedet, men det er ikke særlig deilig å tenke på alle fluene, alle som har fingret med kyllingene og innvollene som ligger og slenger. Men det smaker godt, og ingen har blitt syke til nå.

På onsdag hadde vi fri fra skolen og alle, bortsett fra Kristin som hadde en annen avtale, kom til Theas hus for pizza og salsakurs. Thea har en søster, Claudia, som er veldig flink til å danse. Hun har vunnet mange premier og hun er danselærer for noen 5-åringer. Det var kjempe morsomt, og lørdagskvelden gikk vi ut for å praktisere det vi hadde lært.
Ellers så kan jeg melde om at det endelig begynner å bli litt varmt her. De første dagene var det helt grei tempratur, men så ble det bare kaldere og kaldere. Nå titter solen frem av og til på formiddagen og gjør det så varmt og godt! Kan nå begynne å gå med t-skjorte igjen. Jeg har heldigvis ikke vært så veldig kald, men noen av oss har gått med ullstilongs og ulltrøye i nesten en uke. Men nå nærmer sommeren seg med stormskritt og vi gleder oss for hver gang vi ser blå himmel. Lima er en ganske spesiell by, det regner veldig, veldig lite og himmelen er nesten alltid grå/hvit.

Her om dagen opplevde vi faktisk vårt første jordskjelv. Veldig spennende! Det var ganske lite og gikk veldig fort over, men var absolutt merkbart! Jeg satt og konsentrerte meg om å forstå hva som ble sagt på TV-en da det plutselig begynte å buldre så fælt. Jeg begynte å lure på hvilken stor bil det kunne være som kjørte ute på veien siden det bråkte og ristet så mye da Armando, min vertspappa her i Peru, ropte på meg og sa at jeg måtte komme ut. Han forklarte meg at det var et lite jordskjelv, men det hadde faktisk endelig gått opp for meg! Morsomt med litt spenning i hverdagen!!




Avslutter med noen bilder:



meg, Elin, Claudia og Thea


Claudia, Thea og Janne i en fontenepark her i Lima

Elin og Thea spiser PeruNachos

2 kommentarer:

Therese sa...

Åh, dere har vært i fonteneparken! Vi var også der med Claudia, i april eller noe. Nydelig der:) Håper dere koser dere. Og forresten, det er ikke alltid kyllingene er døde før de kommer til markedet. Ikke på det lille markedet nedenfor huset til Thea, i alle fall.. Liker du Inka Kola? Bare lurer:p
-Therese, som følger med på bloggene deres;)

Anonym sa...

Hei Kristinemor!
vi har en gang tidligere sendt en kommentar til deg, men den er tydelivis ikke kommet fram. Det er fint å høre at du har det fint. Vi vet jo at Peru er et spennende land, og at peruanere kan være kjempekoselige!Her øser det ned med vann, det slipper jo du!Ellers er bill.til påskebesøket kjøpt og betalt.Gleder oss..! Saludos de los abuelosque viven en Mosby.